26.2.2021
Legoukot pinnan alla
Teksti ja kuvat: Pauli Sorsakari
Mitä sukeltava valokuvaaja tekee, kun ulkona on 34 astetta pakkasta ja vallitsevan maailmantilanteen takia ulkomaille sukellusreissulle lähtö ei ole suositeltavaa? Tekee itse sukelluskuvia! Tarvitaan vain mielikuvitusta, lapsena syntynyt rakkaus legoihin ja vähän perustaitoja kuvankäsittelyohjelmaan. Kuvien osioiden yhdisteleminen kuvankäsittelyohjelmalla vastaa periaatteessa leikattujen osioiden liimaamista taustakartongille. Tällaiselle askartelijalle, joka koko peruskoulun sai moitteita liiallisesta liiman pursottamisesta käsityötunnilla, on digitalisaatio avannut aivan uuden maailman.
Sukelluskuvausta harrastavilta löytyy varmasti arkistomateriaalia tausta/pohjakuviksi. Aloita sillä, että valitset mieleisen taustan kuvaidean mukaan. Over-under-kuvien teko on helppoa kuvankäsittelyohjelmilla, ja niistä saakin äkkiä luotua kuvallisia tarinoita.
Legojen kuvaaminen kannattaa suunnitella taustaksi valittujen kuvien valon mukaan. Etukäteen valon ja varjojen suuntaa miettimällä säästää kuvankäsittelyssä huomattavasti aikaa. Kuvaan lisättäviä elementtejä kuvatessa niiden asennot kannattaa myös harkita etukäteen, jotta kuvan ”luonnollisuus” säilyy. Aitoja sukelluskuvia voi myös käyttää malleina, ja itsekin selasin netistä haihäkkisukelluskuvia malliksi ennen Guadalupe Island -kuvan teon aloittamista. Kun kuvaan liitettävät osiot on kuvattu, alkaa askartelu.
Adoben Photoshopissa, jota itse käytän, on lassotyökalut, joilla rajataan ja leikataan kuvasta halutut osat talteen. Leikatun osan reunoja hieman pyyhekumityökalulla työstämällä saadaan epäluonnollisen tarkat rajat pehmennettyä. Sen jälkeen leikattu kuvan elementti liitetään taustaan. Vedenalaisiin lisäyksiin kannattaa lisätä veden värinen filtteri päälle, jotta ”aitous” pinnan alla näkyisi. Kuviin voi lisätä sukellusvalojen ja salaman heijastuksia tuomaan elävyyttä. Tähän Photoshopin Render Lens Flare -filtteri on oiva työkalu.
Legojen ja monien muidenkin lelujen valokuvaus on viime vuosina ollut kasvava kuvausharrastuksen muoto. Jotkut kuvaajat vievät legoja luontoon ja kuvaavat niitä ”aidossa ympäristössä”, toiset käyttävät tietokoneen näyttöä ja siihen valittua kuvaa taustana. Kuvankäsittelyllä legoukkoja voi kuitenkin viedä sellaiseen ympäristöön, missä niitä olisi hankala oikeasti kuvata. Samalla kuvankäsittelytaitoja on hauska harjoitella ja mielikuvitusmaailmojen luonnille on vain omat ajatukset rajana.
Pauli Sorsakari liikkuu ja valokuvaa luonnossa sekä pinnan alla että päällä. Hänen kuviinsa voit tutustua Instagramissa @palevisions ja @paulisorsakari.